5G: blij ermee of weg ermee?

Door Hahn op maandag 25 mei 2020 20:55 - Reacties (27)
Categorie: Research, Views: 3.182

5G is de laatste tijd vaak in het nieuws, vooral omdat niet altijd iedereen even blij lijkt te zijn met de komst ervan. En zonder in te gaan op wat ik zelf vind, of wat ik vind dat jij zou moeten vinden, ben ik eigenlijk vooral benieuwd wat zo'n beetje de verhouding is wat betreft voor- en tegenstanders van 5G.

En wat is een betere manier om daar achter te komen, dan een poll? Precies, niks!

Poll: Wat vind jij van 5G?
Goede ontwikkeling, ik ben er blij mee
Slechte ontwikkeling, ik wil het niet

Tussenstand:
Bekijk de tussenstand
Ook een poll maken? Klik hier

Zoals je ziet, niet heel veel keuze. Wat ik vooral doe om de keuze simpel te houden. Ben je voor, of tegen? Misschien heb je helemaal geen mening, dat mag ook, maar voel je dan vrij om niet te stemmen (alhoewel ik vermoed dat je toch iets meer één kant op zult leunen).

Ik hoop dat je deze poll eerlijk zult beantwoorden. Zo niet, even goede vrienden, want ik kan toch niet zien wie wat stemt ;) Verder zal ik ook niks noemenswaardig met de resultaten doen, dit is enkel om mijn nieuwsgierigheid wat te stillen.

Volgende: Wat vind jij van 3D in films? 08-'19 Wat vind jij van 3D in films?

Reacties


Door Tweakers user KirovAir, maandag 25 mei 2020 21:38

Inb4 de discussie shitstorm. Good luck :p

PS: Gestemd voor optie A. 5G is nodig om de oplopende vraag van het netwerk op te vangen.

Door Tweakers user Jeroenneman, maandag 25 mei 2020 23:09

Waar is optie: C. Het kan me eerlijk gezegd bar weinig schelen?

Door Tweakers user matroosoft, maandag 25 mei 2020 23:54

Eveneens C. 4G bood een merkbaar verschil voor consumenten. 5G is een buzzwoord, een niet vastomlijnde techniek zonder vastomlijnd doel.

"zelfrijdende auto's" hebben helemaal geen 5G nodig, die lijken steeds meer gebaseerd te worden op directe interpretatie van sensor en i.p.v. data van buitenaf.

"Internet of things" heeft ook niet per sé 5G nodig, en loopt sowieso al geen storm. We hebben ook al WiFi, Bluetooth LE, 2/3/4G, LoraWan. Allemaal technieken die voor Internet of things toepassingen prima inzetbaar zijn.

Wie verteld mij het daadwerkelijke USP van 5G? Enige wat ik kan bedenken is dat we hiermee mensen achter de anti-5G beweging een lesje natuurkunde kunnen geven.

Door Tweakers user PcDealer, dinsdag 26 mei 2020 00:11

Met optie C.

Door Tweakers user Qwerty-273, dinsdag 26 mei 2020 00:16

De fik er in!!!

Maar serieus, het grootste voordeel van 5G is de latency ten opzichte van 4G. Ook zijn de snelheden beter, maar dat maakt voor het meeste end-user mobiel gebruik niet echt veel uit.

Wellicht leuk voor de meer beknopte technische achtergrond:
https://www.rfwireless-wo...ce-between-4G-and-5G.html
en
https://www.rfwireless-wo...-Wireless-Technology.html
en
https://www.rfwireless-wo...ce-between-5G-and-6G.html

Door Tweakers user nst6ldr, dinsdag 26 mei 2020 08:43

matroosoft schreef op maandag 25 mei 2020 @ 23:54:
"zelfrijdende auto's" hebben helemaal geen 5G nodig, die lijken steeds meer gebaseerd te worden op directe interpretatie van sensor en i.p.v. data van buitenaf.
De interpretatie van de sensoren gaat gepaard met bekende situaties en omstandigheden, dat zijn grote datasets die om de zoveel tijd op de auto terecht moeten komen (Tesla doet dat o.a. momenteel zo). Op gegeven moment gaan we het echt wel merken als er steeds meer auto's even een OTA doen.
matroosoft schreef op maandag 25 mei 2020 @ 23:54:
"Internet of things" heeft ook niet per sé 5G nodig, en loopt sowieso al geen storm. We hebben ook al WiFi, Bluetooth LE, 2/3/4G, LoraWan. Allemaal technieken die voor Internet of things toepassingen prima inzetbaar zijn.
Als je kijkt naar koelkasten en dergelijke dan geef ik je redelijk gelijk, maar in de industrie loopt IOT aardig goed.
matroosoft schreef op maandag 25 mei 2020 @ 23:54:
Wie verteld mij het daadwerkelijke USP van 5G? Enige wat ik kan bedenken is dat we hiermee mensen achter de anti-5G beweging een lesje natuurkunde kunnen geven.
Het is een iteratie op de huidige techniek achter mobiele infrastructuur (4G), welke een iteratie was op de voorgaande (3G), enzovoort. Als je kijkt naar de techniek dan zou je nu kunnen stellen dat er wel echt is nagedacht over een verbeteringsslag, dat was bij 3G naar 4G minder het geval. De KSP is dan ook dat de UMTS masten op een aantal plekken hun plafond hebben bereikt voor wat betreft doorvoer, en dat gaat 5G oplossen.

Door Tweakers user heuveltje, dinsdag 26 mei 2020 12:29

Sja ik ga ook voor c.

Ik verwacht geen enorme gezondheids problemen. Aan de andere kant,
Ik heb momenteel 0 voordeel, want ik gebruik amper mobiele data.

Door Tweakers user Brandts, dinsdag 26 mei 2020 12:54

Optie C,

Als ik het niet een goede ontwikkeling vind, betekent ook niet direct dat ik het een slechte ontwikkeling vind.

Door Tweakers user ProAce, dinsdag 26 mei 2020 13:22

matroosoft schreef op maandag 25 mei 2020 @ 23:54:
"Internet of things" heeft ook niet per sé 5G nodig, en loopt sowieso al geen storm. We hebben ook al WiFi, Bluetooth LE, 2/3/4G, LoraWan. Allemaal technieken die voor Internet of things toepassingen prima inzetbaar zijn.
Veel sensortoepassingen in de industrie hebben echt wel baad bij de techniek die 5G bied. Op de andere platformen ben je of erg beperkt in bereik/bandbreedte of ben je qua verbruik de pineut.

Door Tweakers user Hahn, dinsdag 26 mei 2020 17:42

Brandts schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 12:54:
Optie C,

Als ik het niet een goede ontwikkeling vind, betekent ook niet direct dat ik het een slechte ontwikkeling vind.
De vraag is heel simpel: wil je het, of wil je het niet.

Als jij een nieuwe smartphone gaat kopen en je hebt de keuze uit twee keer precies dezelfde telefoon, maar de ene versie heeft 4G en de andere versie 5G, welke neem je dan? (Prijs, formaat, scherm, alles precies hetzelfde, alleen 4G of 5G verschilt.)

Neutraal is niet echt een optie, tenzij je 'ik koop helemaal geen telefoon als ik daar een keuze uit moet maken' een optie vindt.

Door Tweakers user bladebla, dinsdag 26 mei 2020 18:42

[url url="https://hahn.tweakblogs.net/blog/18784/5g-blij-ermee-of-weg-ermee#r_257102" [..]

Wie verteld mij het daadwerkelijke USP van 5G? Enige wat ik kan bedenken is dat we hiermee mensen achter de anti-5G beweging een lesje natuurkunde kunnen geven.
Een die ik hoor is: je LAN met zijn apparatuur en bekabeling eruit en het bedrijfsnetwerk laten draaien op 5G in een VLAN idee of iets dergelijks. Mijn voorkeur heeft het zeker niet, in betrouwbaarheid van bekabeld vs bedraad, maar zo kan het wel gaan. Flexibiliteit in plaatsing van je apparatuur, mobiliteit waar je gaat zitten, apparatuur wordt je uit handen genomen. Dat is anders als WiFi. Met 5G hoeft op locatie niets meer te gebeuren, geen apparatuur, geen onderhoud, geen antennes, niks. Je brengt het als een Network-as-a-Service. [/Einde verkoper]


Door Tweakers user WormLord, woensdag 27 mei 2020 09:08

Hahn schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 17:42:
[...]

De vraag is heel simpel: wil je het, of wil je het niet.

Als jij een nieuwe smartphone gaat kopen en je hebt de keuze uit twee keer precies dezelfde telefoon, maar de ene versie heeft 4G en de andere versie 5G, welke neem je dan? (Prijs, formaat, scherm, alles precies hetzelfde, alleen 4G of 5G verschilt.)

Neutraal is niet echt een optie, tenzij je 'ik koop helemaal geen telefoon als ik daar een keuze uit moet maken' een optie vindt.
Tsja, dat maakt mij dan niets meer uit. 4G of 5G (of zelfs 3G) is voor mij totaal geen criteria voor een nieuwe telefoon.
Dus ook voor mij: Optie C.

Door Tweakers user Skyrunner, woensdag 27 mei 2020 10:19

Ben wel blij met 5G.

Niet omdat we nu nog sneller verslaafd kunnen raken, maar meer omdat het de alu hoed gekkies die deze samenleving klaarblijkelijk nog rijk is uitfiltert.

*vliegt weg in UFO*.

Door Tweakers user onok, woensdag 27 mei 2020 10:36

Als je voor optie 2 hebt gestemd, hoor je volgens mij niet op tweakers thuis.

Door Tweakers user hellfire_ultd, woensdag 27 mei 2020 12:29

Ik heb bij 5G hetzelfde gevoel als bij 4G destijds: "Boeiend, generatie N-1 werkt voor mij goed genoeg." Maar net zoals bij 4G verwacht ik dat ik over een tijdje er blij mee ben en dat ik dan 4G traag vind (zoals 3G nu traag is omdat de bandbreedte wordt geknepen). Ik heb dus voor optie A gekozen.

Door Tweakers user rickboy333, woensdag 27 mei 2020 12:45

Een goede ontwikkeling, ik ben er blij mee. Dankzij 5G hebben we corona in ons land en daarmee is het lekker rustig in de trein :+

Maar zonder grappen. stralingswappies heb je altijd al gehad. Vroeger was het de radio, toen de TV, toen mobiel signaal en daarna 2G en 3G. Alleen is het dankzij social media allemaal een graadje erger geworden.

Door Tweakers user AW_Bos, woensdag 27 mei 2020 14:18

rickboy333 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 12:45:
Een goede ontwikkeling, ik ben er blij mee. Dankzij 5G hebben we corona in ons land en daarmee is het lekker rustig in de trein :+

Maar zonder grappen. stralingswappies heb je altijd al gehad. Vroeger was het de radio, toen de TV, toen mobiel signaal en daarna 2G en 3G. Alleen is het dankzij social media allemaal een graadje erger geworden.
Ja, social media is tegenwoordig dé uitlaatklep voor alle complottheoriën. :/

Door Tweakers user Gomez12, woensdag 27 mei 2020 14:56

bladebla schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 18:42:
[...]
Een die ik hoor is: je LAN met zijn apparatuur en bekabeling eruit en het bedrijfsnetwerk laten draaien op 5G in een VLAN idee of iets dergelijks. Mijn voorkeur heeft het zeker niet, in betrouwbaarheid van bekabeld vs bedraad, maar zo kan het wel gaan. Flexibiliteit in plaatsing van je apparatuur, mobiliteit waar je gaat zitten, apparatuur wordt je uit handen genomen. Dat is anders als WiFi. Met 5G hoeft op locatie niets meer te gebeuren, geen apparatuur, geen onderhoud, geen antennes, niks. Je brengt het als een Network-as-a-Service. [/Einde verkoper]
Het probleem hiermee is dat je alle garanties overboord gooit...

5G kent als redelijk inherent probleem dat 1 toestel theoretisch de complete landaanvoer (10Gbps) kan volgooien van een mast. Oftewel qua snelheid ben je of zwaar gecapped of je hebt last van overselling bij een 2e telefoon op diezelfde mast.

Waarmee het demonstraties etc een heel andere dimensie geeft, want als je weet dat een bedrijf op deze manier opereert kan je dus als protest een auto voldouwen met xxx telefoons die enkel maar data verstoken waardoor je het bedrijf platlegt.

Door Tweakers user Blokker_1999, woensdag 27 mei 2020 15:20

Hahn schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 17:42:
[...]

De vraag is heel simpel: wil je het, of wil je het niet.

Als jij een nieuwe smartphone gaat kopen en je hebt de keuze uit twee keer precies dezelfde telefoon, maar de ene versie heeft 4G en de andere versie 5G, welke neem je dan? (Prijs, formaat, scherm, alles precies hetzelfde, alleen 4G of 5G verschilt.)

Neutraal is niet echt een optie, tenzij je 'ik koop helemaal geen telefoon als ik daar een keuze uit moet maken' een optie vindt.
Ook ik zou voor optie C kiezen. Het raakt mij niet op dit moment of het er wel of niet komt. Als men het uitrolt dan is dat maar zo en op termijn zal ik er ook gewoon gebruik van maken. Ik ga ook niet specifiek een telefoon kopen met 5G om toch maar te kunnen zeggen: hé kijk, ik heb 5G.

In dat opzicht ook. Als ik moet kiezen tussen 2 telefoons, 1 met 4G en 1 met 5G en voor de rest is alles hetzelfde, inclusief prijs en beschikbaarheid. Dan zal ik die met 5G kiezen, gewoon omdat je meer waarde vooor je geld krijgt. Maar is de prijs hoger, de levertijd langer of als de kleur van het 5G exemplaar me niet aanstaat, dan neem ik gewoon het 4G model.

Neutraal is dus zeker wel een optie. Op dit moment interesseert het mij niet. Ik heb helemaal geen zin in een boycott, maar ik ga ook niet vooraan in de rij staan aanschuiven om het als eerste te hebben. Je had je vraagstelling minder ambigue moeten maken:

"Vind jij dat 5G verboden zou moeten worden?". Dat is een ja/nee vraag. Geen discussie mogelijk over de mogelijke antwoorden.

Door Tweakers user Hahn, woensdag 27 mei 2020 17:54

Blokker_1999 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 15:20:
[...]

Je had je vraagstelling minder ambigue moeten maken:

"Vind jij dat 5G verboden zou moeten worden?". Dat is een ja/nee vraag. Geen discussie mogelijk over de mogelijke antwoorden.
Totaal mee oneens. Door de vraagstelling zo te maken, geef je het al veel te veel een richting mee. De vraagstelling is prima zoals 'ie is: vind je het goed of vind je het slecht. Minder ambigu kan bijna niet.


Door Tweakers user Blokker_1999, woensdag 27 mei 2020 21:36

Hahn schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 17:54:
[...]

Totaal mee oneens. Door de vraagstelling zo te maken, geef je het al veel te veel een richting mee. De vraagstelling is prima zoals 'ie is: vind je het goed of vind je het slecht. Minder ambigu kan bijna niet.
Gegeven het aantal mensen dat hier in de comments voor optie C kiezen, zou ik dus zeggen dat dat niet het geval is.

Door Tweakers user Hahn, woensdag 27 mei 2020 23:02

Blokker_1999 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 21:36:
[...]
Gegeven het aantal mensen dat hier in de comments voor optie C kiezen, zou ik dus zeggen dat dat niet het geval is.
Ik tel welgeteld 10 mensen die C zeggen, dat zijn er minder dan die op 'Slechte ontwikkeling' hebben gestemd.

Maar zoals al duidelijk in m'n blogpost stond: neutraal / optie C is er niet, als puntje bij paaltje komt dan neem je het of neem je het niet, een tussenweg is er niet. Leuk dat er een handjevol (oke oke, 2 handjes vol) tegendraadse mensen zijn, maar daar doe ik niks mee ;)

[Reactie gewijzigd op woensdag 27 mei 2020 23:05]


Door Tweakers user Harm_H, woensdag 27 mei 2020 23:33

Gezien de tussenstand van 91% voor...

Het nieuws wordt dan nogal gekaapt door een vocal minority.

Door Tweakers user MaD_co, donderdag 28 mei 2020 10:29

matroosoft schreef op maandag 25 mei 2020 @ 23:54:
Eveneens C. 4G bood een merkbaar verschil voor consumenten. 5G is een buzzwoord, een niet vastomlijnde techniek zonder vastomlijnd doel.

"zelfrijdende auto's" hebben helemaal geen 5G nodig, die lijken steeds meer gebaseerd te worden op directe interpretatie van sensor en i.p.v. data van buitenaf.

"Internet of things" heeft ook niet per sé 5G nodig, en loopt sowieso al geen storm. We hebben ook al WiFi, Bluetooth LE, 2/3/4G, LoraWan. Allemaal technieken die voor Internet of things toepassingen prima inzetbaar zijn.

Wie verteld mij het daadwerkelijke USP van 5G? Enige wat ik kan bedenken is dat we hiermee mensen achter de anti-5G beweging een lesje natuurkunde kunnen geven.
Er was ook ooit een man die zei dat meer dan 64kb niet nodig was.

Door Tweakers user ResuCigam, vrijdag 29 mei 2020 15:10

MaD_co schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 10:29:
[...]
Er was ook ooit een man die zei dat meer dan 64kb niet nodig was.
Er was ooit een quote die over 640KB ging en die al jaren aan de verkeerde persoon gekoppeld wordt. ;)

Reageren is niet meer mogelijk